O nových trendech a moderních alternativách v oblasti pohonu automobilů se hovoří v dnešní době stále častěji. Znečišťování životního prostředí a zvýšené množství emisí, tlačí na šéfy a výrobce automobilek s novým a efektivním řešením. Používání naftových motorů je podle odborníků dlouhodobě neudržitelné. Aféra „dieselgate“ vývoj v tomto směru raketově urychlila a dala tak pravděpodobně poslední ránu z milosti dieselovým motorům. Zdá se, že dopad „dieselgate“ na automobilový průmysl je naprosto zásadní. Je tedy více než jasné, že z hlediska budoucí perspektivy, se nafta jako palivo pro automobily používat již nebude.
Na co tedy budeme jezdit?
Ačkoli se dnes stále více hovoří o elektromobilitě, jako o nejžhavějším trendu současnosti i budoucnosti a autonomní vozy bodují na nejvyšších příčkách, přesto z vedení světových automobilek zaznívají i skeptické hlasy. O všem totiž rozhodne vývoj infrastruktury! Odborníci, nejen na automobilový průmysl se totiž, ne nadarmo obávají, že budoucnost elektromobilů selže právě v důsledku nedostatečné infastruktury.
Tato skutečnost vyplívá i z nejnovějších průzkumů společnosti KPMG „Global Automotive Excutive Survey“, kterého se zúčastnilo několik tisíc výkonných manažerů ze čtyřiceti dvou zemí světa včetně zástupců z České republiky.
Respondenti se shodli na názoru, že v otázce autonomního řízení nás čeká ještě dlouhá cesta, kdy bude nejprve bezpodmínečně nutné stanovit řádné mezinárodní standardy, které umožní provoz těchto vozů v globálním měřítku. Na těchto jednáních a pravidlech, osud a rozšíření autonomních vozů závisí. A zdlouhavost tohoto procesu, ve velké míře, negativně ovlivňuje umístění této technologie v její oblíbenosti.
Jak dále vyplynulo z jednání a průzkumů, většina z těchto na slovo vzatých odborníků se domnívá, že budoucnost moderních automobilových pohonů jsou vodíkové palivové články. Ty mají nahradit autonomní vozy na baterii, které se jednou stanou přežitkem. Výzkum a vývoj pohonu na vodíkové palivové články se zdá být pro představitele automobilek v tuto chvíli tedy zásadní.
Přesto se nedá říci, že by byly autonomní automobily zavrhnuty ihned v jejich počátečním zárodku. Jak již bylo řečeno, vše je jen otázkou vývoje, výzkumu, jednání a dohod, ovšem v globálním měřítku. Navíc už se zdá být takřka nemožné, aby se záležitost s elektromobily jen tak smetla ze stolu. Musíme si uvědomit, že do oblasti elektromobility se rozhodly mluvit představitelé energetických společností, nebo zástupců měst a obcí. A v některých případech, dostatečně výrazně. A nejen ti. Stále více se zde projevuje vliv různých odvětví a zejména pak raketový nástup technologických firem. Ty sice nakonec vůbec nemusí přijít na trh s vlastními autonomními auty, ale díky svým vynálezům budou o krok vpřed a mohou se stát dodavateli významných technologií.